Skærmbillede af forsiden på Sundhedsstrukturkommissionens rapport. Kvindelig sundhedsperson tager kvindelig patient i hånden.

Høringssvar til Sundhedsstrukturkommissionen: Behov for at nedbringe ventetiderne hurtigst muligt

Nyhed

Psoriasisforeningen har naturligvis fulgt Sundhedsstrukturkommissionen nøje og debatten om fremtidens sundhedsvæsen. I regi af HudSagen har Psoriasisforeningen indsendt høringssvar vedr. slutrapporten fra kommissionen, der blev præsenteret i juni og sendt i 8 ugers høring frem til 6. august.

”En styrket sundhedsstruktur og konkrete ændringer af rammerne for speciallæger er af central betydning for de tusindvis af danskere med kronisk hudsygdom, der i dag oplever endog meget lange ventetider med markante sundhedsmæssige, personlige og mentale konsekvenser til følge,” skriver HudSagen i indledningen til høringssvaret.

For så konkrete og brugbare input som muligt, er alliancens høringssvar målrettet de forslag fra kommissionens rapport, der har særlig betydning for mennesker med kronisk hudsygdom.

Opsummeret er HudSagen primært optaget af løsninger, der kan nedbringe ventetiden til hudlægerne, og dermed til udredning og behandling, og få flere behandlinger tilgængelige uden for hospitalerne bl.a. særligt biologisk behandling til speciallægepraksis.

Med det overordnede mål at sikre flere af de 500.000 med kroniske hudsygdomme i Danmark tidligere udredning, effektiv behandling og sygdomskontrol ─ for de bedste rammer for et liv med kronisk hudsygdom.

Behov for konkrete tiltag der reducerer ventetiden, hurtigst muligt

HudSagen understreger i høringssvaret nødvendigheden af at supplere kommissionens forslag med konkrete tiltag, der reducerer ventetiden til hudlæger i speciallægepraksis så hurtigt som muligt.

"Kroniske hudsygdomme har voldsomme personlige og mentale konsekvenser for de
enkelte mennesker, der er ramt. Bl.a. oplever over halvdelen (53 %) af danskere med
psoriasis nedsat selvværd, næsten hver femte (18.9 %) med atopisk eksem har
selvmordstanker – 6.8 % for den øvrige befolkning – og hver femte dansker med HS
overvejer helt at fravælge at få børn på grund af deres sygdom.

Ofte har de ramte også andre lidelser og er dermed multisyge. Dertil kommer de samfundsøkonomiske omkostninger, hvor et konservativt estimat alene for atopisk eksem viser en omkostning på 2 mia. kr. årligt."

At gå for længe ubehandlet har ganske enkelt for store omkostninger for den ramte, såvel som for samfundet.

Vidste du, at vi er en privat forening?

Kan du lide det, vi laver, til gavn for de mere end 200.000 med psoriasissygdomme i Danmark? Så husk at støtte vores arbejde.

Som privat forening er vi afhængige af medlemskaber og donationer fra frivillige og private for at kunne fortsætte indsatsen for psoriasissagen – fx vores rådgivningslinje, kampagner og oplysning, politisk arbejde og fremme af forskning.

Holde i hånd

Få indflydelse, eksklusive tilbud og rabatter og støt forskningen

Skærmbillede af HudSagens debatindlæg på Dagbladet Informations hjemmeside.
Debatindlæg/Kommentar/Holdning

Debatten om ventetider til speciallæger er blusset op i foråret, og HudSagen har selvfølgelig været på pletten med problematisering af, at hudsygdomme alt for ofte reduceres til udseende og kosmetik – og det er en hindring for at få de kroniske hudsygdomme prioriteret og behandlet på linje med andre kroniske sygdomme.

Kontakt Psoriasisforeningen på telefon

Støt os

Børn og unge lider af psoriasis

Vi har brug for din støtte så vi kan bryde tabuer, hjælpe de unge og stoppe udviklingen

Meld dig ind i dag, og få adgang til alle fordelene med det samme.
Som medlem af Psoriasisforeningen støtter du en forening som kæmper  for bedre vilkår og livskvalitet for mennesker med psoriasis i hud og led, og deres pårørende.